Pirmssvētku iepirkšanās sezona atkal ir klāt. Strauji tuvojoties gada izskaņai, kas daudziem e-komercijas uzņēmumiem ir visienesīgākais laiks, ne vienam vien tirgotājam ir darba pilnas rokas, izstrādājot pirmssvētku mārketinga kampaņas, gaidot apstiprinājumus budžetiem un domājot par visām tām lietām, ko būtu iespējams darīt lietas labā, lai līdz gada beigām palielinātu pārdošanas rezultātus.
Lai e-komercijas uzņēmums no pirmssvētku iepirkšanās drudža spētu gūt maksimālu atdevi, ir ļoti svarīgi veltīt kādu brīdi laika plānošanai. Tas ir vienīgais veids, kā gada izskaņā veiksmīgi vairot sava zīmola atpazīstamību, palielināt tīmekļa vietnes apmeklētību un sekmēt pārdošanu.
Vēl neesat pilnībā pārliecināti par to, ka šī ir lieliska izdevība un ka nepieciešams pasteigties? Lūk, daži fakti, kurus der ņemt vērā:
• ASV Nacionālā mazumtirdzniecības federācija (NRF) ziņo, ka vairāk nekā 40% cilvēku pirmssvētku iepirkšanos uzsāk jau oktobrī; • NRF paredz, ka pirmssvētku pārdošanas rādītāji novembrī un decembrī šogad pieaugs par 3,6–4 procentiem, sasniedzot no 678,75 līdz 682 miljardiem ASV dolāru, salīdzinot ar 655,8 miljardiem dolāru pērnajā gadā; • Saskaņā ar Adept datiem, 48% pircēju pirmssvētku laikā atzīst, ka lielāko daļu savu pirkumu veikuši tā dēvētajā „Kiberpirmdienā” (Cyber Monday) vai pirms tam.
Ja vēl pagaidām Jums nav sanācis padomāt par to, kādas pirmssvētku mārketinga kampaņas vēlaties rīkot decembrī, sāciet darbu jau šodien – pirms vēl nav par vēlu!
Turpinājumā – astoņi padomi, kuri palīdzēs Jums nonākt uz pareizā ceļa, lai izveidotu panākumus nesošu pirmssvētku mārketinga kampaņu Jūsu interneta veikalam!
Padoms Nr. 1: Padomājiet par visiem saviem mērķiem
Izstrādājot jebkuru veiksmīgu mārketinga kampaņu savam internetveikalam, vispirms padomājiet par saviem mērķiem. Ja nezināt, kādēļ gatavojaties rīkot šādu kampaņu vai ko vēlaties no tās iegūt, beigās būs teju neiespējami noteikt, vai šī kampaņa jūsu biznesam vispār nesusi kādu labumu.
Ja Jūs līdzināties lielākajai daļa e-komercijas uzņēmēju, jūsu galvenais mērķis būs nepārprotams: palielināt pārdošanas apjomus. Taču ir arī daži citi mērķi, kurus jums vajadzētu apsvērt, izstrādājot savu kampaņu. Lūk, daži piemēri un jautājumi, kurus der ņemt vērā, domājot par uzstādāmajiem mērķiem:
• Zīmola atpazīstamība – kā attiecīgā kampaņa palīdzēs Jums uzrunāt un piesaistīt vairāk klientu? Kā tā palīdzēs uzlabot Jūsu reputāciju un nostiprināt pozīciju kā nopietnam spēlētājam jūsu nozarē? Kā tā ļaus pārliecināt potenciālos sadarbības partnerus, ar kuriem Jūs cenšaties nodibināt attiecības?
• Tīmekļa vietnes apmeklētība – cik daudz apmeklētāju savā tīmekļa vietnē un produktu lapās Jūs cerat sagaidīt no plānotās kampaņas? Kādus konkrētus mērķus Jūs varat izvirzīt attiecīgās kampaņas ietvaros? Kā šis apmeklētāju plūsmas pieaugums galu galā ietekmēs pārdošanu gan īstermiņā, gan ilgtermiņā?
• E-pasta adrešu saraksta papildināšana – vai šī kampaņa palīdzēs papildināt arī Jūsu e-pasta adresātu sarakstu? Ja jā, tad cik klientu kontaktu cerat tam pievienot līdz kampaņas noslēgumam? Kā iespēja sazināties ar šiem jaunajiem potenciālajiem klientiem laika gaitā ietekmētu Jūsu pārdošanas rezultātus?
• Saites – vai attiecīgās kampaņas ietvaros plānojat arī veidot vai saņemt hipersaites? Cik daudz saišu Jūs veidojat šobrīd un cik daudz plānojat iegūt ar šīs kampaņas palīdzību? Kā jaunas saites palīdzēs uzlabot Jūsu domēna autoritāti, reputāciju un pārdošanas rezultātus? Kādus konkrētus skaitliskus mērķus Jūs varat izvirzīt saistībā ar iepriekšminēto?
• Pieminējumi sociālajos medijos – cik daudz pieminējumu un citu ar Jūsu zīmolu vai produktiem saistītu aktivitāšu savas kampaņas ietvaros vēlaties redzēt sociālajos medijos?
• Cita veida ieinteresētība – cik komentāru vai cita veida atgriezenisko saišu no potenciālajiem klientiem vēlaties iegūt no šīs kampaņas? Kā tas galu galā ietekmēs pārdošanas rezultātus?
Šādā veidā domājot par mērķiem, Jums būs daudz vieglāk izstrādāt savu kampaņu, pamatot izdevumus un izsekot atdevei no Jūsu centieniem gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.
Padoms Nr. 2: Atskatieties uz savām iepriekšējām kampaņām; izvērtējiet citu rīkotās
Lai izveidotu veiksmīgu pirmssvētku mārketinga kampaņu, nepieciešams veltīt nedaudz laika, lai padomātu, kas tieši Jums ir nesis rezultātus pagātnē. Pirms iedziļināties pašā procesā, pievērsiet uzmanību iepriekšējo gadu kampaņām, un uzdodiet sev šādus jautājumus:
• Uz ko bija fokusēta Jūsu kampaņa?
• Kādi bija Jūsu uzstādītie mērķi un kādēļ tie bija tieši tādi?
• Kādi bija rezultāti?
• Kas Jums izdevās un kas – nē?
• Kā šogad varat uzlabot šo procesu?
• Kāds bija Jūsu budžets, kāda bija kampaņas atdeve?
• Vai Jums bija pietiekami daudz laika attiecīgās kampaņas īstenošanai? Vai būtu bijis vajadzīgs vairāk laika? Vai domājat, ka kampaņa būtu bijusi veiksmīgāka, ja tai būtu veltīts vairāk laika un plānošanas?
• Kādas bija galvenās mācības un atzinumi, ko guvāt pēc kampaņas beigām?
• Kā uz attiecīgo kampaņu reaģēja Jūsu auditorija? Vai cilvēkiem tā patika? Nepatika? Vai tā veicināja ieinteresētību un palīdzēja Jums uzlabot Jūsu reputāciju?
• Kādiem rādītājiem, kuriem pērn uzmanību nepievērsāt, Jūs vēlētos sekot šogad? Kas jādara, lai tas būtu iespējams?
Veltot nedaudz laika šim uzdevumam, Jūs spēsiet labāk saprast, ko šogad darīt citādi (vai tāpat), lai gūtu pēc iespējas lielākus panākumus.
Nerunājot par savu kampaņu izvērtēšanu, tikpat noderīgi būs veltīt nedaudz laika, lai izpētītu, ko pagājušogad pārdošanas rezultātu sekmēšanai un izaugsmes veicināšanai svētku laikā darīja citi e-komersanti.
Lai iepazītos ar citiem piemēriem un pētījumiem, ielūkojieties šajos resursos:
Aplūkojot piemērus no citiem e-komercijas zīmoliem gan Jūsu nišā, gan ārpus tās, Jūs spēsiet nodrošināt radošāku un stratēģiskāku pieeju šī gada kampaņām.
Padoms Nr. 3: Koncentrējieties uz savu auditoriju
Lai nodrošinātu maksimālu sniegumu un investīciju atdevi, Jums jāizprot arī sava auditorija. Pieņemot lēmumu par to, kāda veida mārketinga kampaņu īstenot svētku laikā šogad, un apsverot, uz ko tieši koncentrēt savus centienus, uzdodiet sev šādus jautājumus:
• Kas ir tā auditorija, kam Jūs mēģināt pārdot pirmssvētku laikā?
• Kāda ir šīs auditorijas motivācija, lai iepirktos Jūsu veikalā?
• Kādi faktori šos cilvēkus attur no pirkumu veikšanas?
• Kas šajā gada laikā viņus visvairāk satrauc un kas – sajūsmina?
• Par ko viņi prāto un kā – pavada savu laiku?
• Kuros kanālos šajā laika periodā viņi pavada visvairāk laika (e-pastā, Facebook, Instagram, Google, YouTube)?
• Kā attiecīgā auditorija reaģēja uz Jūsu pērnā gada pirmssvētku kampaņām? Kādas mācības Jūs guvāt un ko varat mainīt savā komunikācijā ar klientiem šogad?
• Kādas akcijas vai īpašie piedāvājumi viņus spētu sajūsmināt visvairāk?
• Kādēļ viņiem šajā gada laikā būtu jāizvēlas Jūsu un nevis kāds cits uzņēmums?
• Kādas kvalitatīvas atsauksmes, kuras klienti par Jūsu zīmolu vai produktiem atstājuši agrāk, Jūs varētu iekļaut šajā pirmssvētku kampaņā?
Koncentrējoties uz savu auditoriju, Jūs spēsiet izveidot tādu pirmssvētku kampaņu, kas ir rūpīgi pielāgota attiecīgajai cilvēku grupai, tādēļ tā viņiem būs saistoša un uzrunājoša. Ja Jums nepieciešama palīdzība, lai saprastu, kā labāk identificēt savu auditoriju, sāciet ar šo lielisko resursu no ConversionXL. Padoms Nr. 4: Izvēlieties savus darbarīkus
Tuvojoties plānotās mārketinga kampaņas izveides procesa sākumam, Jums jāpārliecinās, ka Jūsu rīcībā ir pareizie darbarīki, kuri palīdzēs palielināt produktivitāti un efektivitāti ikkatrā šī procesa posmā.
Lai gan nebūt ne visaptveroši, turpinājumā uzskaitīti daži ieteicamie rīki, kurus Jūs, iespējams, vēlēsieties izmantot, plānojot un rīkojot savu pirmssvētku mārketinga kampaņu:
• Konkursu/izložu rīkošanai: Heyo (šis rīks ir īpaši noderīgs Instagram konkursu veidošanai un pārvaldīšanai); • Sociālo pieminējumu izsekošanai: Mention; • Klientu veidota satura izmantošanai savu pārdošanas rādītāju uzlabošanai sociālajos tīklos: Yotpo; • Sociālo mediju aktivitāšu plānošanai: Buffer;
Lai iepazītos ar vēl citiem risinājumiem, kurus gada izskaņā ieteicams pievienot savam tehnoloģiju un mārketinga rīku komplektam, ielūkojieties šeit. Padoms Nr. 5: Izstrādājiet savu tematiku un ideju; darbojieties ap zīmolu
Lai šajā svētku laikā gūtu vēlamo atdevi, ir nepieciešams veltīt laiku spēcīgas kampaņas tematikas izstrādei, kura atbilstu Jūsu zīmolam, produktiem un auditorijai. Lai šī tematika saskanētu ar visiem trim minētajiem, sākumā padomājiet par to, kad tieši vēlaties īstenot savu kampaņu.
Piemēram, vai vēlaties, lai Jūsu kampaņa darbotos visu novembri un decembri, vai labāk gribat koncentrēties tikai uz kādu konkrētu datumu, piemēram, „Melno Piektdienu”? Kampaņa ar Ziemassvētku vai Jaungada tematiku – kas Jūsu auditoriju spētu uzrunāt efektīvāk? Un vai ļaudis, kuri iepērkas pie Jums, šajā gada laikā pavada laiku kopā ar bērniem?
Padomājiet par to, kāda tematika būtu vispiemērotākā Jūsu uzņēmumam, un, pēc tās vadoties, izstrādājiet savu kampaņu.
Tiklīdz pieņemts lēmums par tematiku, padomājiet par faktisko piedāvājumu, kuru vēlaties reklamēt potenciālajiem klientiem, lai palielinātu pārdošanas apjomus. Piemēram, varat piedāvāt īpašas atlaides „Kiberpirmdienā”, bezmaksas piegādi visiem pasūtījumiem līdz pat gada beigām vai īpašas cenas preču komplektiem, kurus jūsu klienti varētu gribēt iegādāties kā dāvanas. Arī šajā solī domājiet par savu auditoriju un to, kas visvairāk motivētu šos cilvēkus izdarīt pirkumus. Izmantojiet vēsturisko informāciju no iepriekšējām kampaņām, lai izveidotu tādus piedāvājumus, kas šajā gada laikā jūsu uzņēmumam spētu nest vislielāko peļņu.
Veidojot kampaņu, pārliecinieties, ka jūsu svētku tematiskie dizaina elementi un reklāmas teksti atbilst jūsu visaptverošajiem zīmola standartiem – tiem jābūt gana interesantiem un saistošiem, tomēr nevajadzētu visu izgreznot tiktāl, ka jūsu auditorija vairs nespēj ne atpazīt jūsu kampaņu, ne saistīt to ar jūsu zīmolu un tā reputāciju.
Padoms Nr. 6: Nostipriniet attiecības ar partneriem
Lai gūtu vēl labākus panākumus, sākumā veltiet kādu brīdi laika, lai uzrunātu piemērotus partnerus, kuri Jums varētu palīdzēt brīdī, kad būs pienācis laiks popularizēt Jūsu kampaņu, kā arī nostiprinātu attiecības ar šiem partneriem. Jūsu mērķis – atrast partnerus, kuri var jums palīdzēt piekļūt tādām auditorijām, kuras citos gadījumos tieši sasniegt nespējat. Daži piemēri:
• Citi e-komercijas uzņēmumi, kuru misija sakrīt ar jūsējo un kuru piedāvājums domāts tādai pašai auditorijai;
• Tirgotāji, ar kuriem Jums jau ir nodibinātas attiecības bezsaistē un kuri var jums palīdzēt virzīt jūsu kampaņu savos tīklos;
• Sociālo mediju autoritātes Jūsu lauciņā, kuras būtu gatavas savu lojālo sekotāju kopienai izziņot par Jūsu kampaņu;
• Industrijas blogeri vai produktu apskatu vietņu redaktori, kuri kādā rakstā varētu pievērsties Jūsu piedāvājumam vai kampaņai;
• Tradicionālo ziņu organizāciju redaktori, kuri varētu nākt klajā ar žurnālistikas stila stāstiem par Jums, Jūsu uzņēmumu un Jūsu zīmolu.
Ja Jums līdz šim vēl nav sanācis pievērsties autoritāšu jeb „ietekmētāju” (no angļu val. – influencers) vai potenciālo partneru uzrunāšanai, vispirms iepazīstieties ar šiem resursiem:
Padoms Nr. 7: Pirms rīkojieties, plānojiet uz priekšu
Kā jau noskaidrojām šī raksta sākumā, lielākais, ko varat darīt lietas labā, lai Jūsu pirmssvētku mārketinga kampaņa būtu veiksmīga, ir veltīt pietiekami daudz laika tās plānošanai, sagatavošanai un palaišanai. Ņemiet vērā: gada beigas ir laiks, kurā e-komersantu starpā valda neticami augsta konkurence. Gandrīz visi tiešsaistes mazumtirgotāji savstarpēji konkurē par vienas un tās pašas cilvēku grupas uzmanību: tiem, kuri vēlas iepirkties internetā.
Dodiet sev pietiekami daudz laika, lai izstrādātu radošu, oriģinālu un pārliecinošu kampaņu, kura palīdzēs Jums piesaistīt cilvēku uzmanību un sasniegt savu mērķauditoriju. Pirms kampaņas palaišanas sekojiet visiem iepriekšminētajiem padomiem – runājiet ar klientiem, izveidojiet savu tehnoloģiju un citu rīku komplektu, izvērtējiet savas iepriekšējo gadu kampaņas, sameklējiet partnerus utt.
Un, kad viss beidzot ir savās vietās, startējiet savu ieplānoto kampaņu!
Padoms Nr. 8: Nolīgstiet palīgus pasūtījumu izpildei
E-komercijā Jūsu darbs nebūt nebeidzas ar kampaņas uzsākšanu. Tas nedrīkst pierimt līdz brīdim, kad Jūsu klienti savās rokās saņem pie jums iegādātās preces.
Lai izvairītos no sabojātas reputācijas un nezaudētu nevienu iespēju turpināt pārdot arī nākotnē, pārliecinieties, ka Jūsu rīcībā ir palīdzīgas rokas, lai tiktu galā ar augošo pieprasījumu, ar kādu jūs, visticamāk, sastapsieties pēc pirmssvētku mārketinga kampaņas palaišanas. Kas attiecas uz maksu par piegādi, turiet savā tīmekļa vietnē un darījumu e-pasta ziņojumos aprakstītos solījumus.
Sauciet palīgā ģimeni un draugus, kā arī apsveriet cita papildu darbaspēka nepieciešamību, lai varētu nodrošināt, ka spēsiet laikā izsūtīt katru pasūtījumu. Šādi rīkojoties, Jūs gan nodrošināsiet savu jauno klientu apmierinātību, gan saglabāsiet neskartu sava zīmola reputāciju jaunajā gadā.
Viss ir jūsu ziņā!
Un ko Jūs šobrīd darāt lietas labā, lai no pirmssvētku iepirkšanās drudža gūtu maksimālu labumu? Pastāstiet mums komentāros!