Kā (un kāpēc), attīstot savu e-komercijas biznesu, līdzsvarot darbu ar privāto dzīvi

ENVO 07.01.2018 0

Ja esat kā vairums e-komercijas uzņēmēju, pēdējās nedēļas Jums, visticamāk, ir bijušas ļoti aizņemtas. Svētku iepirkšanās sezona jau aizritējusi, un ir sācies Jaunais 2018.gads! Lai gan daudziem šis ir ļoti ienesīgs laiks, tas var sagādāt arī ne mazums stresa un saspringuma gan darba, gan personiskajās attiecībās, ietekmējot vispārējo pašsajūtu un labklājību.


Lai šajā gada laikā spētu gūt panākumus un nodrošinātu maksimālu atdevi, daudzi e-komercijas uzņēmēji un biznesa līderi ir spiesti uzupurēties. Ģimene jūs redz retāk, draugi jūs redz retāk, turklāt jums nav iespējas tikpat daudz laika veltīt lietām, kuras dara jūs laimīgu un palīdz saglabāt veselu miesu un garu. Šis, lai neteiktu vairāk, ir itin sarežģīts laiks.

Taču pastāv liela atšķirība starp īslaicīgu uzupurēšanos biznesa un panākumu vārdā gada ienesīgākajā laikā un pārstrādāšanos, lēnām ļaujot jūsu biznesam pilnībā pārņemt un iznīcināt jūsu dzīvi un attiecības, kuras jums rūp visvairāk.

Lai gan tas varētu būt pēdējais, par ko šobrīd vēlaties lasīt un domāt, šim rakstam jākalpo kā atgādinājumam, ko katram uzņēmējam un biznesa līderim jāsaņem tieši tagad, proti, gada visrosīgākajā laikā. Ne tad, kad viss jau būs norimis, un ne pēc vairākām 2018. gadā aizvadītām nedēļām.

Lai izveidotu un attīstītu veiksmīgu e-komercijas biznesu, kurš ļautu jums apgādāt un nodrošināt gan sevi, gan savu ģimeni, gan darbiniekus, UN saglabātu neskartu fizisko veselību, personiskās un profesionālās attiecības, kā arī garīgo veselību, ir svarīgi panākt līdzsvaru starp darbu un privāto dzīvi.

Lieta tāda, ka iepriekšminēto mēs jau zinām. Tā nav problēma, jo neviens no mums labprātīgi neapgalvo, ka dod priekšroku nelīdzsvarotībai starp darbu un privāto dzīvi. Taču lielākajai daļai uzņēmēju problēma ir tāda, ka viņi vienkārši nezina, kā šo līdzsvaru panākt.

Šajā rakstā piedāvāts neliels ieskats un daži vienkārši padomi par to, kā līdzsvarot darbu un privāto dzīvi, vienlaikus koncentrējoties uz jūsu e-komercijas biznesa izaugsmi un panākumu gūšanu.

Kādēļ tik daudziem uzņēmējiem mūsdienās ir problēmas rast līdzsvaru starp darbu un privāto dzīvi

Šis ir lielisks laiks, lai kļūtu par e-komersantu. Spēles laukums ir izlīdzināts, ienākšanas barjeras ir gana zemas, bet darbarīki – pieejami un pa kabatai ikvienam, savukārt patērētāji par iepirkšanos internetā ir lielākā sajūsmā nekā jebkad iepriekš. Lai mūsdienās izveidotu un vadītu e-komercijas biznesu, nav nepieciešams ik dienu doties uz biroju vai sēdēt pie rakstāmgalda. Pateicoties internetam un SaaS (no angļu val. – software as a service jeb programmatūra kā pakalpojums) nozarei, ir neticami vienkārši vadīt biznesu no praktiski jebkuras vietas pasaulē. Šāda brīvība nozīmē elastību un jaunas iespējas, taču tajā pašā laikā tā aizvien vairāk apgrūtina atslēgšanos no darba un profesionālās darbības nošķiršanu no privātās dzīves. Citiem vārdiem sakot, mūsdienās bizness darbojas nepārtraukti. Ja vien apzināti netiek izslēgti paziņojumi viedtālrunī, ieslēgts automātiskais atbildētājs e-pastā, bet klēpjdators – atstāts mājās, ir teju neiespējami izvairīties no dažādu ziņojumu saņemšanas ārpus sava ierastā darba laika. Un, kā jūs jau droši vien zināt, vēlme atbildēt uz šiem ziņojumiem nereti kļūst pārāk uzmācīga, lai to varētu ignorēt.

Taču nepārprotiet: aktīvs darbs un rosīšanās nebūt nav nekas slikts – jo īpaši tad, ja jums no sirds patīk tas, ko darāt. Lai izveidotu veiksmīgu biznesu, būs tādas naktis, nedēļas nogales un varbūt pat veselas nedēļas, kad jums darbam nāksies veltīt visu savu laiku un enerģiju. Tā tam gluži vienkārši ir jābūt.

Neatlaidīgas rosīšanās mentalitāte un mantra, kuru mūsdienās popularizē citi labi pazīstami interneta un startup uzņēmēji, pati par sevi nav problēma. Problēma rodas tad, ja jūs neatvēlat ne mirkli laika sev, lai izvēdinātu galvu un spētu atsākt darbus atkal ar jauniem spēkiem. Un tas savukārt var būt sākums neveselīgam un nestabilam dzīvesveidam, no kura var būt neticami grūti izlauzties.

„Parūpējieties par sevi: ja jūs neizguļaties, ēdat nepiemērotu uzturu, nevingrojat un pārāk ilgi pārtiekat no adrenalīna, cieš jūsu darbaspējas. Cieš jūsu lēmumi. Cieš jūsu bizness. Mīliet savus tuvākos; neveiksmes jūsu biznesā nenozīmē neizdevušos dzīvi.” ― Evans Viljamss, Medium un Twitter līdzdibinātājs.

Stāsts par darba un privātās dzīves līdzsvarošanu

Līdzsvara trūkums starp darbu un privāto dzīvi var atstāt postošas sekas gan uz jūsu profesionālo darbību, gan attiecībām ar cilvēkiem. Mēģinot dedzināt sveci no abiem galiem, sabrūk jūsu darbaspējas, attiecības un veselība.

Lielākajai daļai cilvēku vairāk darba nozīmē vairāk stresa, un pārāk daudz stresa ilgākā laika posmā patiešām var nelabvēlīgi ietekmēt jūsu organismu. Saskaņā ar Amerikas Psiholoģijas Asociācijas (APA) datiem pārāk augsts stresa līmenis var negatīvi ietekmēt muskuļu un skeleta sistēmu, elpošanas sistēmu, sirds un asinsvadu sistēmu, kuņģa-zarnu trakta sistēmu, nervu sistēmu un reproduktīvo sistēmu. Lūk, ko APA raksta par to, kā stress ietekmē organismu, pievēršot īpašu uzmanību nervu sistēmai:

„Hronisks stress, ilgstoša saskare ar stresa izraisītājiem ilgtermiņā var novest pie organisma izsīkuma. Simpātiskajai nervu sistēmai turpinot ierosināt fiziskas reakcijas, organisms tiek pakāpeniski novājināts. Par lielāko problēmu kļūst nevis hroniskā stresa nodarītais kaitējums nervu sistēmai, bet gan pastāvīgās nervu sistēmas aktivizēšanās ietekme uz pārējām ķermeņa sistēmām.”

Tāpat līdzsvara trūkums starp darbu un privāto dzīvi var izsaukt garastāvokļa pasliktināšanos un vispārēju neapmierinātību, kas savukārt var ietekmēt jūsu produktivitāti darbā un spēju uzturēt veselīgas attiecības ar citiem cilvēkiem gan profesionālajā, gan privātajā dzīvē. Kā raksta Fast Company, laimīgi cilvēki savos amatos spēj strādāt par 12 procentiem efektīvāk un produktīvāk nekā nelaimīgie. Tāpat laimīgi ļaudis ir radošāki un spēj efektīvāk sadarboties ar citiem. Iegūtos datus iespējams apskatīt šeit.

Ilgas darba stundas un pārāk maz pārtraukumu var izraisīt arī tā dēvēto izdegšanu, kas savukārt var novest pie fiziskām slimībām un nespējas efektīvi darboties gan profesionālajā, gan privātajā dzīvē.

Tagad, kad jums zināmi ar darba un privātās dzīves līdzsvara trūkumu saistītie riski, ir pienācis laiks rīkoties.

Praktiski veidi, kā, biznesam augot, atrast līdzsvaru starp darbu un privāto dzīvi

Esam veltījuši laiku, lai uzzinātu, kādēļ ir svarīgi panākt līdzsvaru starp darbu un privāto dzīvi – tagad pievērsīsimies tam, kā to izdarīt. Kā e-komercijas uzņēmējiem mums šis līdzsvars jāpanāk citādi nekā citiem profesionāļiem, jo mūsu ikdiena atšķiras no tipiskās 8 stundu darbadienas. Mēs savus pienākumus neatstājam birojā citai dienai – mēs tos ņemam līdzi it visur. Mūsu apņēmība nereti var kļūt arī par apsēstību, un mēs smagi strādājam, lai uzturētu un attīstītu savu biznesu. Taču tas viss jādara tā, lai netiktu ietekmēta ne mūsu veselība, ne produktivitāte, ne arī attiecības ar cilvēkiem. Turklāt katram uzņēmējam allaž jārāda labs piemērs arī saviem darbiniekiem.

Tātad, ko jūs varat darīt lietas labā? Turpinājumā – 9 praktiski veidi, kā uzņēmējiem e-komercijas lauciņā noregulēt līdzsvaru starp darbu un privāto dzīvi.

Padoms Nr. 1: nospraudiet konkrētas robežas. Visvienkāršākā lieta, ko varat darīt, lai iemācītos labāk līdzsvarot darbu un privāto dzīvi, ir novilkt nepārprotamas robežas sev un apkārtējiem. Piemēram, ja lietojat Slack, aktivizējiet „Snooze” jeb snaudas iestatījumu laikā, kad nevēlaties, lai jūs traucētu ar darba jautājumiem. Informējiet savu komandu, ka no plkst. 8 līdz 9 rītā jūs esat trenažieru zālē vai praktizējat meditāciju, t.i., jūs nebūs iespējams sasniegt. Izsvītrojiet šo laiku no sava kalendāra. Pieturieties pie novilktajām robežām un ievērojiet arī tās, kuras nosprauduši citi.

Padoms Nr. 2: ieplānojiet pārtraukumus. Vēl viens pavisam vienkāršs paņēmiens ir pārtraukumu ieplānošana. Uzņēmējdarbībā ir tik vienkārši visu laiku iet uz priekšu un ne brīdi neapstāties. Taču atpūtai ir liela nozīme. Tā var palīdzēt padarīt jūsu ikdienu veselīgāku un produktīvāku. Pārtraukums var būt, piemēram, vien 15 minūtes vairākas reizes dienā vai arī pagarināta nedēļas nogale vienreiz mēnesī. Pats galvenais – ieturēt pārtraukumus regulāri un neliegt sev tos pat tad, ja jums ir ļoti daudz darāmā. Izvēlieties kādu produktīvu vai vienkārši patīkamu nodarbi – lasiet grāmatu, klausieties kādu aplādi, dodaties pastaigā, nobaudiet labu kafiju utt. Dariet ko tādu, kas ļautu jums neatrasties pie datora.

Padoms Nr. 3: izvēlieties kādu vaļasprieku, kas ļauj atslēgties no darba. Ja jums nekādi neizdodas iekārtot atpūtas brīžus, izvēlieties kādu vaļasprieku, kurā bez atslēgšanās no darba neiztikt. Ik rītu apmeklējiet peldbaseinu. Dodieties skrējienā, neņemot līdzi telefonu. Uzsāciet jogas nodarbības. Apmeklējiet kinoteātri. Pasēdiet pirtī. Brauciet ar velosipēdu. Galvenais ir izvēlēties ko tādu, kur lietot viedtālruni vai datoru būtu neiespējami, sarežģīti vai neērti.

Padoms Nr. 4: automatizējiet procesus, izmantojot pareizos rīkus. Ja jūtat, ka darba apjoms ir pārāk liels, tas, iespējams, ir tikai tādēļ, ka neizmantojat pietiekami daudz rīku garlaicīgo, vienveidīgo uzdevumu automatizēšanai. Lai noskaidrotu, kādus ārpakalpojumus jūs varētu izmantot vai ko – automatizēt, izmantojiet tādus rīkus kā, piemēram, Harvest, lai visas nedēļas garumā sekotu līdzi, kā jūs pavadāt savu darbalaiku. Nedēļas beigās izpētiet, kas aizņem lielāko daļu laika, un noskaidrojiet, vai ir atrodams kāds rīks, ar ko šos darbus automatizēt vai vismaz racionalizēt.

Padoms Nr. 5: ņemiet talkā modinātājpulksteni. Tieši tā – modinātājpulksteni! Nakts laikā neturiet mobilo tālruni lādējamies sev blakus. Patiesībā vislabāk turēt to pavisam citā istabā. Ir pārāk vienkārši ielūkoties paziņojumā, kurš telefonā parādās tieši tajā brīdī, kad mēģināt aizmigt. Nodrošiniet, lai nerodas pārpratumi, un painformējiet cilvēkus, ar kuriem strādājat, ka vakarā izsūtītās ziņas izlasīsiet plkst. 9 no rīta (vai jebkurā citā laikā, kad uzsākat savu dienu).

Padoms Nr. 6: atalgojiet sevi par pūlēm. Cenšoties attīstīt savu biznesu, doma par svinēšanu dažkārt var šķist gaužām muļķīga, taču noteikti nebaidieties atlīdzināt sev par ilgu, grūtu darbu! Ir svarīgi ik pa brīdim veltīt nedaudz laika, lai no jauna nokoncentrētos uz saviem mērķiem un atkal sakopotu spēkus. Ja jums vairākas dienas pēc kārtas nācies strādāt no saullēkta līdz saulrietam, ieplānojiet vienu brīvdienu un veltiet šo laiku sev tuvajiem cilvēkiem. Pārliecinieties, ka jūs viņiem vēl aizvien veltāt pietiekoši daudz uzmanības. Paņemiet brīvdienu, veltiet uzmanību attiecībām ar cilvēkiem, bet tad – atgriezieties pie darba.

Padoms Nr. 7: veltiet visam nedalītu uzmanību. Kad apspriežat ar darbu nesaistītas lietas ar draugiem, kolēģiem, ģimeni vai bērniem, turiet tālruni kabatā. Nemēģiniet darīt vairākas lietas vienlaicīgi. Nevienam nepatīk runāt ar kādu, kurš viņiem nespēj veltīt nedalītu uzmanību. Un arī šajā ziņā ir svarīgi rādīt labu piemēru apkārtējiem. Ja nevēlaties, lai jūsu bērni, kad mēģiniet ar viņiem uzturēt sarunu pie pusdienu galda, skatītos savos tālruņu ekrānos, rādiet viņiem priekšzīmi.

Padoms Nr. 8: deleģējiet. Ja darbā izjūtat daudz stresa, tas, iespējams, ir tāpēc, ka jūs cenšaties vienlaikus tikt galā ar pārāk daudziem uzdevumiem. Uzņēmēji bieži krīt vilinājumā turēt roku uz katra projekta un uzdevuma, lai nodrošinātu, ka darbi tiek paveikti laikā un atbilst iecerēm, taču tas nav labs veids, kā vadīt un attīstīt biznesu. Lai panāktu labāku darba un privātās dzīves līdzsvaru, piespiediet sevi vairāk uzdevumu deleģēt saviem uzticamākajiem darbiniekiem. Tas var nozīmēt, ka jums būs nepieciešams veltīt laiku noteiktu personu apmācībai savā komandā, taču tas ir tā vērts, jo šādi jūs varēsiet ieturēt vairāk pārtraukumu gan pamata darba laikā, gan ārpus tā.

Padoms Nr. 9: atrodiet partneri, kam atskaitīties. Visbeidzot, atrodiet mentoru, draugu vai kolēģi, kuram jūs varētu atskaitīties par paveikto attiecībā uz darba-privātās dzīves līdzsvaru. Neviens nav perfekts, un palīdzība noder ikvienam no mums. Atrodiet kādu, kurš ir līdzīgā pozīcijā kā jūs, un vienojieties, ka viens otru nedaudz pakontrolēsiet. Ieplānojiet regulārus telefona zvanus, lai viens otru pārbaudītu un sekotu līdzi, vai jums patiešām izdodas ievērot vēlamo līdzsvaru.

Viss ir jūsu ziņā

Un kā Jums šajā svētku iepirkšanās laikā izdodas saglabāt darba un privātās dzīves līdzsvaru? Kas līdz šim jums ir palīdzējis, bet kas – nē? Padalieties ar savām idejām komentāros!

Rakstīt komentāru

15 izaugsmes idejas e-komercijas pārdošanas rezultātu uzlabošanai

Vēl pavisam nedaudz, un pus gads jau būs pagājis – tas nozīmē, ka ir pienācis laiks uz brīdi piestāt un padomāt par konkrētām darbībām, kādas jūs šogad veicāt, lai uzlabotu sava interneta veikala pārdošanas rezultātus, kā arī par to, ko turpmākajos mēnešos varētu darīt citādāk.

Lasīt vairāk

Kā pārvērst savus klientus regulāros pircējos: praktisks ceļvedis

E-komercijā lojāli klienti ir vērtība ne tikai tāpēc, ka viņi var un vēlas sniegt uzslavas un atbalstu jūsu biznesam, bet arī tāpēc, ka, pateicoties viņiem, ir iespējams būtiski palielināt pārdošanas apjomus.

Lasīt vairāk

18 padomi, kā pārdošanu hobija līmenī pārvērst pilna laika interneta biznesā

Tas ir katra topošā e-komercijas uzņēmēja sapnis: no pilna laika darbinieka, kurš paralēli piepelnās arī citos veidos, kļūt par sava biznesa īpašnieku. Te gan jājautā: kā to panākt?

Lasīt vairāk

Kā izveidot panākumus nesošu pirmssvētku mārketinga kampaņu Jūsu internetveikalam

Pirmssvētku iepirkšanās sezona atkal ir klāt. Strauji tuvojoties gada izskaņai, kas daudziem e-komercijas uzņēmumiem ir visienesīgākais laiks

Lasīt vairāk